Jalometallien valmistus ja kauppa on valtiovallan valvonnan alaista toimintaa, ja tämän vuoksi Suomessa on voimassa Laki jalometallituotteista (N:o 1029) sekä asetus jalometallituotteista (N:o 1148).

Jalometallituotteilla tarkoitetaan kullasta, hopeasta, platinasta tai palladiumista valmistettuja esineitä.

kultaa renkaatKulta (Au) on pehmeä, kiiltävä metalli, joka keltaisen värinsä perusteella eroaa kaikista muista metalleista. Se säilyttää kiiltonsa ilmassa ja vedessä. Sitkeytensä vuoksi kultaa voidaan takoa tai valssata 1/12 000 mm:n vahvuiseksi. 1 grammasta kultaa voidaan vetää 2 km:n pituinen lanka.

Kultaa, kuten muitakin jalometalleja seostetaan, jotta saavutetaan halutut työstöominaisuudet, kovuus ja värisävy. Keltakultaa saadaan lisäämällä kultaan hopeaa ja kuparia. Kuparin määrää lisäämällä saadaan punaisempaa kultaa, kun taas hopeaa lisäämällä saadaan vaaleampaa kultaa. Valkokultaa ei löydy luonnosta, vaan sitä saadaan, kun kultaan lisätään palladiumia.

Hopea (Ag) seostetaan kuparilla. Korujen valmistuksessa käytetään enimmäkseen 925-hopeaa. Tätä seosta kutsutaan myös sterling-hopeaksi. Tummumisen estämiseksi hopeakorut voidaan rodinoida. Yleisimmin hopeaesineet pinnoitetaan puhtaalla hopealla. Puhuttaessa uushopeasta tarkoitetaan alpakkaa, joka on nikkelin, sinkin ja kuparin seos.

Platinaa (Pt) käytetään melkein puhtaana. Se muistuttaa väriltään valkokultaa, mutta on käytössä kestävämpää. Se seostetaan tavallisesti palladiumilla ja/tai hopealla.

Palladiumia (Pd) käytetään korunvalmistuksessa, koska se on varsin kevyt, pehmeä ja helposti muokattava materiaali. Siitä voidaan valmistaa suuriakin koruja ilman, että tuotteen paino ja hinta kohoavat liiaksi. Palladiumin raaka-ainehinta on tällä hetkellä kullan ja hopean hinnan välillä. Väriltään se on hopeanharmaa. Palladium tarjoaa vaihtoehdon ajan myötä tummuvalle hopealle ja hintavalle platinalle.