Vuonna 1905 perustettu Suomen Kultaseppien Liitto ry on valtakunnallinen kultasepänalan etu- ja toimialajärjestö, jonka jäseniä ovat alan valmistus-, teollisuus- ja tukkuyritykset, vähittäisliikkeet, oppilaitokset, opiskelijat sekä kulta- ja hopeasepät, kaivertajat ja gemmologit.

Suomen Kultaseppien Liitto on vuodesta 1987 nimennyt vuosittain Vuoden Kultasepän. Vuoden Kultasepäksi nimetään henkilö, joka tunnetaan etevänä kulta- tai hopeaseppänä, on työskennellyt alalla vähintään viisi vuotta tai jolla on muita erityisiä ansioita kultasepän alalla.

Vuoden kultasepäksi 2017 valittiin Jukka Räsänen

kultaseppäräsänen

Jukka Räsänen on valmistunut Lahden Muotoiluinstituutista kultasepäksi vuonna 1994. Oma verstas joka perustettiin vuonna 1999, sijaitsee Oulussa perinteitä kantavissa tiloissa, jossa on toiminut kultasepänalan liike aina 1920 luvulta lähtien.

Jukka Räsäsen työ edustaa pitkäjänteistä, tinkimätöntä kultasepän käsityötaitoa tukenaan nykyaikaista teknologiaa. 3 D mallinnus on ollut Jukan työssä mukana tärkeänä työvälineenä heti uuden tekniikan tultua markkinoille.

Päätuotteet, oman malliston lisäksi, Jukka Räsäsen tuotannossa ovat yksilölliset tilaustyöt pääasiassa vihki- ja kihlasormukset.

Jukan aktiivinen ulkoiluharrastus, joka on vienyt hänet eksoottisiin kohteisiin ympäri maailmaa, heijastuu hänen selkeään pelkistettyyn pohjoismaalaiseen muotokieleen. Korun tulee, kauniin ulkomuodon lisäksi, sisältää kantajalleen tärkeitä tarinoita ja elämyksiä.

Lisätietoja:

Vuoden kultasepäksi 2016 valittiin Petri Pulliainen

Petri PulliainenKultaseppä Petri Pulliaisen korut henkivät harkittua minimalismia ja maskuliinisuutta. Ajatus äärimmäisestä kestävyydestä kuljettaa Pulliaista työstä toiseen. Aito Helsingin verstaalla urakoivan sepän sormuksissa materiaalit yhdistyvät usein epätyypillisesti; timantit istutetaan titaanivahvistettuun, haponkestävään ruostumattomaan teräkseen.

Lisätietoja:

www.brilliant.fi