Vuonna 1905 perustettu Suomen Kultaseppien Liitto ry on valtakunnallinen kultasepänalan etu- ja toimialajärjestö, jonka jäseniä ovat alan valmistus-, teollisuus- ja tukkuyritykset, vähittäisliikkeet, oppilaitokset, opiskelijat sekä kulta- ja hopeasepät, kaivertajat ja gemmologit.

Suomen Kultaseppien Liitto on vuodesta 1987 nimennyt vuosittain Vuoden Kultasepän. Vuoden Kultasepäksi nimetään henkilö, joka tunnetaan etevänä kulta- tai hopeaseppänä, on työskennellyt alalla vähintään viisi vuotta tai jolla on muita erityisiä ansioita kultasepän alalla.

Vuoden kultasepäksi 2018 valittiin Mika Tarkkanen

Mika Tarkkanen 800 533

Suomen Kultaseppien Liitto on valinnut Vuoden 2018 Kultasepäksi kultaseppämestari Mika Tarkkasen. Liiton johtokunnasta koostuva raati toteaa että Mika Tarkkanen on osoittanut alalla poikkeuksellista rohkeutta ryhtyessään toteuttamaan omaa pop-up myymälä konseptiaan Sibeliuspuistossa Sibelius monumentin vieressä. Tästä uraauurtavasta teosta Mika Tarkkaselle on myönnetty Vuoden Kultaseppä 2018 titteli, toteaa Liiton puheenjohtaja Marjut Viitanen perusteluissaan.

Mika Tarkkanen on kultaseppäalan taitava näkijä ja tekijä. Ennakkoluulotonta mestaria on aina ajanut eteenpäin polttava halu toteuttaa unelmiaan. Se on vaatinut uskomattoman määrän pitkäjänteistä ja sinnikästä uurastusta sekä vakaan tahdon saada aikaan jotain erityistä, kaunista ja pysyvää.

Suuri unelma Monument-juhlakorumallistosta syntyi jo vuonna 2014, jolloin kultaseppämestari asetti itselleen kuusi tavoitetta Suomen itsenäisyyden juhlavuoteen 2017. Ensimmäinen niistä toteutui, kun Tarkkanen valittiin ainoana kultaseppäalan edustajana ja pienyrityksenä viralliseksi Suomi 100 -yhteistyöyritykseksi. Näin hän pääsi toteuttamaan omaa Suomi 100 -tekoaan: kertomaan arvostamastaan käsityöläisalasta ja perinteikkäästä oppipoika-kisälli-mestari -polusta laajalle yleisölle ja edistämään koko kultaseppäalan tunnettuutta niin Suomessa kuin maailmalla.

Toisena hullunrohkeana haaveena oli saada Tarkkasen Suomi 100 -teon tapahtumapaikaksi kaupallisuudelta tarkoin vaalittu Sibelius-puisto. Rohkeus ja määrätietoisuus kannatti, ja Tarkkanen sai luvan perustaa puistoon kesäkaudeksi 2017 Monument Atelierin, mielenkiintoisen ja omaperäisen yhdistelmän 50-vuotiaan Sibelius-monumentin valmistumisvaiheista kertovaa näyttelyä, kultasepän työtä ja oppipolkua esittelevää työpajaa sekä kaupallista matkamuistomyymälää.

Yhtä suurta periksiantamattomuutta ja uskoa kuvastaa Tarkkasen kolmas kunnianhimoinen unelma: saada Monument Unique I -korut näyttävästi esille vuoden 2016 itsenäisyyspäivän Linnan juhliin. Ainutlaatuiset kaula- ja rintakoru saivat itselleen ylvään kantajan, kun rouva Haukio ihastui hänelle yksilöllisesti suunniteltuun korupariin.

Suomen itsenäisyyden juhlavuoden 2017 korumallisto on alun perinkin tarkoitettu koko Suomen kansalle. Jotta pienyrittäjän monumentti tavoittaisi asiakaskunnan ympäri maan, asetti Tarkkanen neljänneksi päämääräkseen kattavan valtakunnallisen jakeluverkoston luomisen juhlakorusarjalleen. Viides tavoite oli ottaa jakelun piiriin myös yrityslahja-ala. Tarkan liikemiesvaiston, verkostoitumisosaamisen ja oman innostuksensa tartuttamisen taidon ansiosta nämäkin kultaseppämestarin tavoitteet ovat onnistuneet.

Toteutumassa on myös Mika Tarkkasen kuudes suuri unelma, ylellinen platinasta, timanteista ja suomalaisista jalokivistä valmistettava uniikkikoru. Miljoonakorun julkistaminen odottaa vielä oikeaa aikaa ja paikkaa.

Tarkemmat tiedot ja kyselyt

Tarkkanen Oy, Hämeentie 155, 00560 Helsinki
Kultaseppämestari Mika Tarkkanen, +358 400 705155

Puhelin: +358 (0) 10 281 2280

Vuoden kultasepäksi 2017 valittiin Jukka Räsänen

kultaseppäräsänen

Jukka Räsänen on valmistunut Lahden Muotoiluinstituutista kultasepäksi vuonna 1994. Oma verstas joka perustettiin vuonna 1999, sijaitsee Oulussa perinteitä kantavissa tiloissa, jossa on toiminut kultasepänalan liike aina 1920 luvulta lähtien.

Jukka Räsäsen työ edustaa pitkäjänteistä, tinkimätöntä kultasepän käsityötaitoa tukenaan nykyaikaista teknologiaa. 3 D mallinnus on ollut Jukan työssä mukana tärkeänä työvälineenä heti uuden tekniikan tultua markkinoille.

Päätuotteet, oman malliston lisäksi, Jukka Räsäsen tuotannossa ovat yksilölliset tilaustyöt pääasiassa vihki- ja kihlasormukset.

Jukan aktiivinen ulkoiluharrastus, joka on vienyt hänet eksoottisiin kohteisiin ympäri maailmaa, heijastuu hänen selkeään pelkistettyyn pohjoismaalaiseen muotokieleen. Korun tulee, kauniin ulkomuodon lisäksi, sisältää kantajalleen tärkeitä tarinoita ja elämyksiä.

Lisätietoja:

Vuoden kultasepäksi 2016 valittiin Petri Pulliainen

Petri PulliainenKultaseppä Petri Pulliaisen korut henkivät harkittua minimalismia ja maskuliinisuutta. Ajatus äärimmäisestä kestävyydestä kuljettaa Pulliaista työstä toiseen. Aito Helsingin verstaalla urakoivan sepän sormuksissa materiaalit yhdistyvät usein epätyypillisesti; timantit istutetaan titaanivahvistettuun, haponkestävään ruostumattomaan teräkseen.

Lisätietoja:

Aikaisemmat vuoden kultasepät on esitelty sivustolla:

www.brilliant.fi