Infopaketti koronatilanteen johdosta

Tietoa kultasepänalan yrittäjille

Koronavirus on laittanut Suomen lisäksi koko maailman talouselämän sekaisin. Isossa riskiryhmässä taloudellisesti ovat nyt pienyrittäjät, joiden tilauskanta on romahtanut. Työtilan kustannukset ja muut maksut juoksevat, vaikka tuloja ei ole.

Olemme koonneet tähän tietopaketin, josta toivottavasti on hyötyä kultasepänalalla toimiville yrityksille. Päivitämme tietopakettia jatkuvasti ja jos huomaat jonkin tärkeän linkin tai ohjeen puuttuvan, kerrothan siitä meille, niin lisäämme tiedon listoihin.

Postaus 29.6

Eduskunta on päättänyt kustannustuesta, joka haetaan Valtiokonttorista. Tuki on tarkoitettu yrityksille, joiden liikevaihto on pudonnut merkittävästi koronaviruksen vuoksi ja joilla on vaikeasti sopeutettavia kustannuksia.

Lainvalmistelussa on päädytty malliin, jossa yrityksen toimialalla on koettu vähintään 10 % liikevaihdon pudotus vertailuajankohtaan nähden. Mikäli yritys toimisi tällaisella toimialalla edellytettäisiin lisäksi, että yrityksen oma liikevaihto olisi alentunut yli 30 % vertailuajankohtaan nähden.

Lakiesityksen mukaan yritykselle myönnettävän tuen tulee ylittää 2000 €. Tuen maksimimäärä on 500 000 € yritystä kohti. Tukikausi on kaksi kuukautta (1.4.–31.5.2020).

Suomen Yrittäjien juttu aiheesta: https://www.yrittajat.fi/uutiset/629688-kustannustuesta-odotettu-paatos-haku-kaynnistyy-pian-katso-yksityiskohdat-tasta

Valtiokonttorin sivuilla on tarkemmat yksityiskohdat: https://www.valtiokonttori.fi/palvelu/yritysten-kustannustuki/#yleista-tietoa-tuesta

Postaus 11.6 2020

Koronaohjeistusta taiteilijoille.

📍 Eduskunta hyväksyi 1.6.2020 työttömyysetuuden suojaosan korottamisen 300 eurosta 500 euroon kuukaudessa. Korotus on väliaikainen ja voimassa 31.10.2020 asti. Suojaosa tarkoittaa sitä rahamäärää, jonka voi ansaita ilman, että se vaikuttaa työttömyysetuuteen.

📍 Hallitus esittää, että yrittäjien työmarkkinatukioikeutta ja lomautettujen työttömyysturvaoikeutta koskevien väliaikaisten säännösten voimassaoloa jatkettaisiin 31.12.2020 asti.

Kuntien kautta jaettavia 2000euron tukirahoja on vielä jakamatta joten niitä kannatta vielä hakea.

Taike

www.taike.fi/fi/korona

Suomen yrittäjien tukipalvelut

Vinkkejä yksinyrittäjille

Kaikki koronasta yrittäjälle

Yrityksen sopimukset, talous ja korvaukset

Tietoiskut koronasta yrittäjälle ja yksinyrittäjälle

Kuntaliitto

Kuntien yrityksille myöntämä 2000 €. Tarkista tilanne oman kuntasi sivuilta

Verotus

Voit hakea yrityksellesi maksujärjestelyä helpotetuin ehdoin 25.3.2020 alkaen

Korona ja verojen maksaminen

Opetus- ja kulttuuriministeriö

Taike avaa apurahahaun huhtikuun alussa, päätökset apurahoista tehdään huhtikuun lopussa. Tuki kohdistetaan jaettavaksi ensi sijassa lyhyinä apurahoina freelance-taiteilijoille, joiden työtilanteeseen koronaepidemia on konkreettisesti vaikuttanut. Haun tarkemmat kriteerit julkistetaan myöhemmin. Apurahojen määrä tulee olemaan arviolta ainakin 500.

Suomen kultturirahasto sekä muiden rahastojen ylimääräisiä korona apu-rahoja

Kone Säätiö

Svenska kulturfonden

KELA

7.4 uusimmat ohjeet

Huomioikaa että on ilmoittauduttava TE palveluihin työnhakijaksi viimeistään 15.4 jotta voi hakea työmarkkinatukea takautuvasti 16.3 alkaen.

Yrittäjille määräaikainen oikeus työmarkkinatukeen

Väliaikaisia muutoksia palkansaajan ja yrittäjän työttömyysetuuksiin

Kannatta myös tutustua osioon "usein kysyttyä"

Työ- ja Elinkeinoministeriö

Yrittäjät väliaikaisen työttömyysturvan piiriin

Väliaikainen mahdollisuus työttömyystukeen on keskeinen keino esimerkiksi yksinyrittäjien ja itsensätyöllistäjien auttamiseen.

ELY-keskus     hoitaa toiminimien korvausasiat

Finnvera

Ota yhteyttä omaan pankkiisi mahdollisten lainojen ja muun rahoituksen tiimoilta

Mesenaatti.me -myy palveluitasi etukäteen.

Valtioneuvoston sivut

THL