Suomen kultaseppien liitto on laaja-alainen jalometallialan palvelu- ja toimialajärjestö. Liittoon voivat kuulua kulta- ja hopeasepät, korumuotoilijat, alan opiskelijat sekä jalometallien valmistus, tukku- ja vähittäiskauppaa harjoittavat yritykset. Liiton jäseninä ovat myös Suomen Hopeasepät ry ja Suomen Gemmologinen seura ry.

Kuluttajat tunnistavat liiton jäsenliikkeen muunmuassa Suomen Kultaseppien liiton logolla varustetusta ikkunatarrasta. Koska liiton jäseneksi hyväksytään vain hyvämaineisia kulta- ja hopeaseppiä, korumuotoilijoita tai vähittäisliikkeitä, on liittoon kuuluva liike kuluttajalle turvallinen ja luotettava ostopaikka.

Suomen Kultaseppien Liitto ry:n

T O I M I N T A K E R T O M U S

2021

Sääntöjensä mukaan liitto työskentelee jäsenistönsä ammattitaidon kohottamiseksi ja valvoo jäsentensä ammatillisia, taloudellisia ja yhteiskunnallisia etuja. Lisäksi liitto edistää hyvän yhteishengen ja yhteenkuuluvuuden tunnetta jäsenistönsä keskuudessa.

Liiton puheenjohtajaksi vuodelle 2022 valittiin Jenni Rutonen

Liiton arvonlisäverollinen toiminta on kokonaisuudessaan tapahtunut Eligius Oy:n kautta.

TOIMISTO:

Liitto toimii Kelloseppäliitolta vuokratuissa tiloissa osoitteessa Opinkuja 2, 02100 Espoo

HENKILÖSTÖ

Liiton toimistossa työskenteli yksi henkilö, toiminnanjohtaja Henrik Kihlman.

HALLINTO

Liiton ylintä päätösvaltaa käyttää liittokokous. Sääntömääräinen varsinainen liittokokous pidettiin 23.10.2021 Liiton toimistolla

Toimeenpanovalta liitossa on johtokunnalla, johon kuuluivat 23.10.2021 Jenni Rutonen (pj), Hanna Korhonen (vpj), Marjut Viitanen, Sanna Hytönen, Kalle Linnakko, sekä Hannu Jokinen.

Liittokokouksen vaalien jälkeen 23.10.2021 johtokuntaan kuuluivat Jenni Rutonen (pj) Hanna Korhonen Marjut Viitanen, Sanna Hytönen sekä Kaisu Tullinen. Varajäseneksi valittiin Henrik Kihlman.

Johtokunnan sihteerinä on toiminut toiminnanjohtaja Henrik Kihlman. Johtokunta kokoontui vuoden 2021 aikana kuusi kertaa.

Liiton tilintarkastajina ovat toimineet Arto Sopanen KHT, varalla Petteri Valkonen KHT.

TOIMIKUNNAT JA NIIDEN JÄSENET:

Henkilöresurssien vähyyden takia johtokunta ei nimeä erillisiä toimikuntia.

Työn sujuvuuden kannalta toimivassa mallissa työvaliokunta valmistelee asioita johtokunnalle käsiteltäväksi ja päätettäväksi.

Työvaliokunta:

Jenni Rutonen, pj, Hanna Korhonen, vpj sekä Henrik Kihlman, toiminnanjohtaja

SUOMEN KULTASEPPIEN LIITON ASUINHUONEISTOT:

Kultaseppien liitto omistaa 5 kpl asuinhuoneistoa.

• Maria Jotunin Tie 7 N 128, 2 H + k + kph + lasitettu parveke, n. 60 m2
  • Selim Lindqvistin kuja 4 B 14, 2 H + K + vh + sauna 43 m2 + piha 64 m2.
  • Pengerkatu 22 C 54, 1 H + avok + kph, 35 m2.
  • Munkkinimen Puistotie 20 B 29, 1 H + avok + kph, 29 m2.
  • Hämeentie 2 A 7, 1 H + tupakeittiö + kph, n. 56 m2

Huoneistot ovat kaikki vuokrattavia. Koronapandemian seurauksena vuokralaistilanne on ollut epävakaa ja on ollut vaikeuksia löytää uusia vuokralaisia vanhojen irtisanouduttua. Maria Jotunin tien taloyhtiössä on myös ollut linjasaneeraus ja sen takia päätös myydä kyseistä asuntoa saneerauksen valmistuttua on tehty.

Hämeentie 2 A 7 on ollut vaikeasti vuokrattava hankalan huonejaon takia ja se on myyty 24.09.21 hintaan 402.957,62 €.

JÄSENET

Liitossa oli 31.12.2021 yhteensä 245 jäsentä. Valmistaja- ja liikejäseniä on 159 kpl. Liitossa oli valmistajajäsenten lisäksi 3 yhdistysjäsentä, 5 oppilaitosjäsentä sekä 33 opiskelijajäsentä, 35 eläkeläisjäsentä sekä 10 kunniajäsentä. Yritykset, joilla on useampi toimipaikka, lasketaan yhdeksi jäseneksi.

EETTINEN OHJEISTUS

Vuonna 2010 perustettu eettinen neuvosto (EN) ei ole kokoontunut yli kymmeneen vuoteen ja voidaan näin olleen katsoa käytännössä loppuneen.

Eettisen Neuvoston sisäiset säännöt ja Kello- ja Kultasepänalan Eettinen ohjeistus vahvistettiin ja päätettiin julkaista Kello & Kulta- lehdessä vuoden 2012 alussa. (no 2/2012). Tähän ohjeistukseen ei ole tehty muutoksia vahvistamisen jälkeen ja on näin ollen edelleen voimassa ohjeistuksena.

Kultaseppien liitto on CIBJO: n jäsen yhdessä muiden pohjoismaiden kanssa. Organisaation jäsenenä kultaseppien liiton eettinen referenssimme on CIBJO:n siniset kirjat.

KOULUTUS ja SEMINAARIT

Viranomaisten Korona pandemia suositusten takia perinteisiä koulutuksia / seminaareja ei olla vuonna 2021 järjestetty. Kultaseppien liiton jäsenille on kuitenkin tarjottu jäsenhintaista osallistumista Kelloseppäliiton järjestämiin etäkoulutuksiin. 23.9 hinnoittelu, kate ja kannattavuus ja 20.10 miten myyn paremmin, enemmän ja asiakasläheisemmin. Kouluttajana Annukka Sumkin.

Suomen Kello- ja korumuseo Kruunu sekä kultaseppien liitto järjesti koulutuspäivän museoliitolle. Kouluttajina oli Essi Pullinen sekä Henrik Kihlman

Kultaseppien liitto on ottanut aktiivisen lobbausroolin EAT: tutkinnon toteuttamiseksi. Pitkään käydyt neuvottelut Saskyn kanssa ei johtanut tulokseen mutta Salpaus ottaa tehtäväkseen järjestää EAT tutkintoa kultasepänalla yli kymmenen vuoden tauon jälkeen

Toiminnanjohtaja Henrik Kihlman on vuoden aikana vieraillut seuraavissa oppilaitoksissa:

Axxell, Espoo, jossa pidetty luentoa liiton toiminnasta sekä toiminut näyttösuoritusten arvioitsijana

Sasky, Vammala, 26.10 jossa pidetty luento liiton toiminnasta

Salpaus, Lahti tutustuminen uusiin toimitiloihin 11.3.

LAUSUNNOT

Suomen kultaseppien liitto on jättänyt virallisen lausunnon koskien tarkastusleimauksen loppumista Suomessa TEM:ille

Suomen kultaseppien liitto on vielä syksyllä Tukesin välityksellä esittänyt kantansa ja ratkaisumalleja tarkastusleimauksen loppumisesta syntyneen tilanteen ratkaisemiseksi.

Suomen kultaseppien liitto on jättänyt lausuntonsa OPH:lle koskien taideteollisuusalan perustutkinnon perusteiden luonnoksia.

Liitto on kuluvan vuoden aikana myös antanut jäseniensä apuraha-anomuksiin puoltavia lausuntoja.

TIEDOTUS

Pyrimme somekanavilla nostamaan esille ja jakamaan infoa apurahoista, tukimuodoista, kilpailuista, näyttelyistä sekä muista alaa koskevista asioista.

Liitto on vuonna 2021 lähettänyt 7 jäsentiedotetta sähköpostitse.

Nettisivujen www.suomenkultaseppienliitto.fi on päivitetty 24 kertaa

FB suljettua ryhmää on päivitetty 175 kertaa

Julkista FB sivua on päivitetty 71 kertaa

IG tiliä on päivitetty 11 kertaa ja IG tarinoita 17 kertaa

Kultaseppien liiton Instagram tiliä hallinnoi Sanna Hytönen.

Presidentinlinnan juhlien koruista tehtiin juhlien peruuntumisen takia IG ja FB kampanja missä esiteltiin linnan koruja menneiltä vuosilta.

Kello- ja Kultaseppien liiton yhteisesti omistaman Kello & Kulta on ilmestynyt kaksi kertaa. Lehden painos oli v. 2021, 3.500 kpl. Lehteä jaetaan alan liikkeissä sekä kulttuuripisteissä kuluttajille.

Kultaseppien liiton toiminnanjohtaja Henrik Kihlman kirjoittaa juttuja suomalaisista koruista ja korujen tekijöistä kansainväliseen Baltic Jewellery News lehteen.

LIITON NIMEÄMISET, HUOMIONOSOITUKSET SEKÄ ESIINTYMISET JULKISUUDESSA

• Vuoden kultasepäksi 2022 nimettiin kultaseppä Chao-Hsien Kuo. Julkistaminen päätettiin koronatilanteen takia peruuntuneiden pikkujoulujuhlien sijaan siirtää alkuvuodelle 2022.
  • Vuoden 2021 vuoden kultasepän titteliä myönnettiin kultaseppä Olli Johan Lindroosille, jota julkistettiin Porissa Lindroosin uusituissa toimitiloissa 14.1.2021.
  • Vuoden Korunkantajaksi 2020 nimettiin yrittäjä Johanna Lundán Koronatilanteen takia päätettiin kuitenkin siirtää nimitys ja palkinnonanto vuodelle 2021. Palkinnon luovutus tapahtui 7.3 Tampereella You Tuben välityksellä vuoden koru palkitsemistilaisuuden yhteydessä.
  • Liitto on valinnut vuoden korunkantajan vuodelle 2022 mutta nimeä ei ole vielä, toimintakertomusta kirjoitettaessa, julkaistu koska julkistaminen on riippuvainen koronarajoituksista. Tarkoitus on, että julkistaminen tapahtuu Kello- ja Korumuseo Kruunun avajaisten yhteydessä. Päivämäärä on vielä avoin.

JURYTYS

Liiton edustajana Henrik Kihlman on toiminut seuraavien korukilpailujen juryn jäsenenä:

• Surveillance Jewellery, kansainvälinen korukilpailu, Vilna, Liettua
  • Häät.fi:n järjestämän ”Vuoden kaunein sormus” kilpailu.
  • Jules & Berylin järjestämän ” Vuoden kaunein koru” kilpailu.

MESSUT

• Kultaseppien liitto osallistui 6.-7.11 järjestettyihin GSW messuille Vantaalla. Liitto teki yhteistyötä järjestäjän Petri Järvisen kanssa ja vastasi lehdistötiedottamisesta. Messuilta raportoitiin TV uutisissa.
  • Liiton toiminnanjohtaja Henrik Kihlman nimettiin Liettuassa, Vilnassa järjestettävien Amber Trip messujen pohjoismaalaiseksi goodwill suurlähettilääksi

JÄRJESTÖTOIMINTA

• Koronapandemian aiheuttamien rajoitusten takia liitto ei ole menneen vuoden aikana pystynyt järjestämään toimintavuoteen kuuluvia fyysisiä tapaamisia ja koulutuksia.
  • Liitto järjesti yhteistyössä Merikeskus Vellamon kanssa Aqua Ambra Aquilan finalistien kesänäyttelyn Merikeskuksen Ruuma galleriassa.
  • Järjestimme kansainvälisen korukilpailun, Aqua, Ambra, Aquila yhteistyössä Kotkan meripäivien, Taiken sekä Kellomuseon kanssa. Kilpailuun osallistui 67 kilpailuehdotusta seitsemästä maasta.
  • Liitto on aktiivisesti osallistunut Kello- ja korumuseon varaston muuttoon Tapiolasta Vantaan varastolle
  • Liitto on avustanut Kello- ja korumuseota varainhankinnassa
  • Osallistumme partnerina Jules & Beryl Oy:n kanssa Vuoden Koru kilpailun järjestämiseen.
  • Järjestimme Vuoden Koru 2021 näyttelyn kello-ja korumuseoon mutta näyttely jouduttiin sulkemaan heti avajaisten jälkeen koronarajoitusten takia.

LAHJOITUKSET

Liitto vastaanotti lahjoituksia seuraavilta tahoilta:

Leila Parkkinen, kirja, Christer Pettersson leimaustutkintotodistus, Jaakko Savander, hopeinen kaiverrusnäytelaatta, Labtium, kirjoja ja työkaluja.

JÄSENTUOTTEET ja JÄSENEDUT

Liitolla on seuraavia, Eligius Oy:n kautta myytäviä, jäsentuotteita. Sinettitarroja, lahjakortteja,

jalometallin ostokuittivihkoja ostoskassia sekä Kultaseppien Käsikirjaa.

Kaikki jäsenedut ovat listattuna jäsenetuliitteessä.

LIITON JÄSENYYDET

• Liitto oli jäsenenä Suomen Yrittäjissä, Helsingin kauppakamarissa, Suomalaisen Työn liitossa ja Veronmaksajat ry:ssä.
  • Kultaseppien Liitto kuuluui yhdessä Norjan, Ruotsin ja Tanskan alan liittojen kanssa yhteisjäseneksi CIBJO:on samalla muodostaen pohjoismaisen Nordic Jewellery Confederationin, pohjoismaisen verkoston.
  • Liitto on ollut edustettuna OPH:n osaamisen ennakointifoorumissa missä toiminnanjohtaja Henrik Kihlman on toiminut varajäsenenä.
  • Liitto on edustettuna OPH:n Taideteollisuusalan työelämätoimikunnassa missä toiminnanjohtaja Henrik Kihlman toimii jäsenenä.
  • Liitto on käynyt neuvotteluja European Federation of Jewelleryn kanssa mahdollisesta yhteistyöstä/jäsenyydestä.

LIITON OMISTUKSIA YRITYKSISSÄ

Eligius oy

Eligius Oy: n kautta on kanavoitu kaikki liiton arvonlisäverovelvollinen toiminta Kello & Kulta – lehteä lukuun ottamatta. Jäsenetutuotteet ja timanttiluokituskurssit muodostivat merkittävimmän osan Eligius Oy:n toimintaa. Formex 2017 projektin rahaliikenne kanavoitiin Eligius Oy:n kautta.

Kello & Kulta Oy

Kultaseppien liitto omistaa yhdessä Kelloseppäliiton kanssa 50 %, 1250 osaketta, Kello & Kulta Oy:sta.

Kello & Kulta lehti ilmestyy kaksi kertaa vuodessa ja sen painos on 3.500 kpl. joita jaetaan liiton jäsenille sekä kuluttajille. Sen lisäksi julkaisemme jäsenlehden Kello & Kulta Pro, jota toimitetaan jäsenistölle

Espoo 21.01.2022

Jenni Rutonen                                                             Henrik Kihlman

Puheenjohtaja                                                            Toimitusjohtaja